افسردگی چیست؟ راهکارهای درمان افسردگی

افسردگی چیست؟ راهکارهای درمان افسردگی
5/5
فهرست عناوین این مقاله

افسردگی یک وضعیت روحی و روانی پیچیده است که احتمالا هر یک از ما آن را تجربه کرده و یا در حال حاضر با آن دست به گریبان باشیم. ویلیام استایرون، نویسنده‌ی مشهور، افسردگی را «نم نم باران خاکستری وحشت» می‌نامید.

این اختلال ممکن است در پی یک شکست یا به دلیل از دست دادن یک شخص رخ دهد و باعث ایجاد احساساتی مانند پیوسته غمگین بودن، بی‌ارزشی، ناامیدی، درماندگی، بدبینی یا احساس گناه شود. همچنین این امکان وجود دارد که اختلال در تمرکز و بی‌انگیزگی را نیز به دنبال داشته باشد.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از 300 میلیون نفر در دنیا در سنین مختلف از این اختلال رنج می‌برند و بروز آن در همه جا روز به روز در حال افزایش است. با توجه به این موضوع، قصد داریم در این مقاله از سایت راز چهار فصل به افسردگی چیست، علائم و روش‌های درمان افسردگی بپردازیم.

افسردگی چیست؟

افسردگی (به انگلیسی Depression) یک وضعیت روحی و روانی پیچیده است که بسیاری از سیستم‌های بدن (حتی سیستم ایمنی) را با خود درگیر می‌کند. طبق تحقیقات ای اختلال همواره با اضطراب همپوشانی دارد.

به طوری که اگر کسی به هر یک از آنها مبتلا شود احتمال این که به دیگری نیز دچار شود، بسیار بالاست. محققان ثابت کرده‌اند حتی رژیم غذایی افراد نیز ممکن است با ابتلا به افسردگی مرتبط باشد.

حتی در شدیدترین موارد نیز افسردگی کاملا قابل درمان است. این وضعیت اغلب دوره‌ای است و اقدام به موقع برای درمان ممکن است از دفعات عود کردن مجدد مشکل جلوگیری کند. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که مؤثرترین درمان برای آن، درمان شناختی-رفتاری است که به الگوهای فکری مشکل‌ساز، با یا بدون استفاده از دارو، می‌پردازد.

علاوه بر این، شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه تلاش برای دستیابی به ذهن آگاهی، می‌تواند با کاهش واکنش‌پذیری نسبت به تجربیات ناراحت‌کننده، احتمال ابتلا به این اختلال را قبل از شروع آن متوقف کند. همچنین به طور مؤثری باعث می‌شود که توجه ما از افکار تکراری منفی گرفته شود.

برای درمان افسردگی می‌توانید دوره پاکسازی کوانتومی مقدماتی را تهیه کنید.

علائم افسردگی

تمام افرادی که افسرده هستند همه‌ی علائم مربوط به آن را تجربه نمی‌کنند. شدت علائم مختلف نیز در بین افراد و در طول زمان متفاوت است.

انواع افسردگی اغلب شامل داشتن احساس غم، اضطراب یا بی‌تفاوتی و بی‌احساسی مداوم نسبت به همه چیز می‌شود. همچنین ممکن است افراد مبتلا به این اختلال، مدام احساس ناامیدی، بدبینی، احساس گناه، بی‌ارزشی و یا درماندگی کنند.

علاوه بر موارد ذکر شده، افسردگی می‌تواند خود را با از دست دادن علاقه به سرگرمی‌ها و فعالیت‌هایی نشان بدهد که زمانی از آنها لذت می‌بردید. کاهش انرژی، خستگی یا احساس «کند شدن»، بی‌قراری و تحریک پذیری نیز از علائم رایج این اختلال است.

مشکل در تمرکز، به خاطر سپردن مسائل یا تصمیم گیری نیز ممکن است از نشانه‌های ابتلا به این اختلال باشند. همچنین بسیاری از مبتلایان، به مرگ یا خودکشی نیز فکر می‌کنند.

افراد مبتلا به افسردگی ممکن است دچار اختلالاتی در خواب (بی‌خوابی یا خوابیدن بیش از حد) یا غذا خوردن (تغییرات اشتها، کاهش یا افزایش وزن) شوند. علائم فیزیکی مربوط به آن نیز ممکن است شامل سردرد، اختلالات گوارشی و درد مزمن در قسمت‌های مختلف بدن باشد.

برای کاهش علائم افسردگی از دوره رایگان معجره تبسم استفاده کنید.

علت افسردگی چیست؟

هیچ دلیل شناخته شده‌ای برای افسردگی وجود ندارد؛ بلکه احتمالاً ابتلا به آن ناشی از ترکیبی از عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی، محیطی و روانی است.

عمدتا تجارب منفی مانند ضربه روحی، از دست دادن یکی از عزیزان، تجربه‌ی یک رابطه‌ی سمی یا هر موقعیت استرس‌زای دیگری که قدرت مقابله‌ی ما را به چالش بکشد، ممکن است باعث یک دوره ابتلا به این اختلال شود. دوره‌های بعدی نیز ممکن است با یا بدون یک محرک آشکار رخ دهند.

تحقیقات صورت گرفته با استفاده از فناوری‌های تصویربرداری از مغز مانند MRI نشان می‌دهد که مغز افراد افسرده با مغز دیگران متفاوت به نظر می‌رسد. به طور خاص به نظر می‌رسد که بخش‌هایی از مغز که مسئول تنظیم خلق و خو، تفکر، خواب، اشتها و رفتار هستند در افراد افسرده عملکرد غیر طبیعی دارند.

برخی از انواع افسردگی معمولا در اعضای مختلف یک خانواده مشترکا دیده می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد ممکن است آسیب پذیری در برابر این اختلال به صورت ژنتیکی و ارثی نیز قابل انتقال باشد.

اگر می‌خواهید شادی بیشتری در زندگی داشته باشید مقاله: 5 راز شاد زیستن را بخوانید.

افسردگی، حتی در شدیدترین موارد، یک اختلال بسیار قابل درمان است. مانند بسیاری از بیماری‌ها، هرچه درمان زودتر شروع شود، موثرتر است و احتمال عود کردن آن کمتر می‌شود.
درمان افسردگی با معاینه توسط پزشک شروع می‌شود.

درمان افسردگی

برخی از داروها و همچنین برخی مسائل پزشکی مانند عفونت‌های ویروسی یا اختلال تیروئید می‌توانند علائمی مشابه افسرده بودن ایجاد کنند و به همین دلیل باید مورد بررسی قرار گیرند. پزشک باید در مورد مصرف الکل و مواد مخدر و اینکه آیا بیمار، افکاری در مورد مرگ یا خودکشی دارد نیز سؤال کند.

پس از تشخیص، فرد مبتلا می‌تواند به روش‌های مختلفی درمان شود. رایج ترین درمان‌ها دارو درمانی و روان درمانی است. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که روان درمانی شناختی-رفتاری یا CBT، به تنهایی یا همراه با دارو درمانی بسیار مؤثر واقع می‌شود.

روان درمانی به بررسی آن دسته از الگوهای فکری می‌پردازد که علائم این مشکل را تسریع می‌کنند و سعی می‌کند روش‌هایی را پیدا کند که از آنها جلوگیری شود. دارو درمانی نیز اغلب برای تسکین علائم این اختلال مانند اضطراب شدید، مفید است تا افراد بتوانند روان درمانی مفیدی را پیگیری کنند.

برای دریافت احساس آرامش بیشتر مقاله آرامش چیست و چگونه در زندگی به آرامش برسیم را بخوانید!

راهکارهای طبیعی مقابله با افسرده بودن

افسردگی نیاز به درمان فعال دارد. چرا که این اختلال می‌تواند اثرات پایداری بر عملکرد مغز داشته باشد. با این حال راه‌های زیادی برای درمان آن وجود دارد و برخی از مؤثرترین آن‌ها، به‌ویژه در موارد ابتلا به اختلالات خفیف تا متوسط، نیازی به نسخه یا مداخله‌ی پزشکی ندارند.

افسردگی را می‌توان نوعی غار دانست که بیرون آمدن از آن به زمان و تلاش نیاز دارد اما معمولاً با یادگیری الگوهای جدید فکری و رفتاری ممکن است بتوان نجات از این غار را تسریع کرد. تغذیه نیز نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند.

برای مطالعه بیشتر مقاله: قانون جذب چیست را مطالعه کنید.

رابطه‌ی سلامت روانی با سلامت فیزیکی بدن

ناراحتی روانی بر سلامت بدن شما نیز تاثیرگذار است. افرادی که از افسرده بودن رنج می‌برند سه برابر بیشتر در معرض خطر حوادث قلبی هستند.

این مشکل سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند، حساسیت به عفونت‌های ویروسی و در طول زمان، احتمالاً ابتلا به برخی از انواع سرطان را افزایش می‌دهد. همچنین سبب بروز اختلالاتی در خواب افراد می‌شود و به احساس بی‌حالی می‌افزاید. احتمال ابتدا به دیابت و پوکی استخوان نیز در افراد افسرده بیشتر است.

بیشتر بخوانید: شکرانه سلامتی چیست و چگونه شکرانه سلامتی را به جا آوریم.

زندگی با افسردگی

همه‌ی افراد گهگاهی ناراحتی و افسردگی را تجربه می‌کنند. با این حال افسردگی بالینی چیزی فراتر از صرفا نشخوار فکری منفی و فقدان انرژی است. ابتلا به این اختلال نشانه‌ی ضعف شخصیتی نیست. پس افراد مبتلا به آن نمی‌توانند صرفا «خود را جمع و جور کنند» تا بهتر شوند.

زندگی مدرن فشارهای فزاینده‌ای دارد که این موضوع هم در تشدید احساس افسرده بودن بی‌تاثیر نیست. با این حال شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد، هر چند ابتلا به این اختلال دردناک است، اما ممکن است نتایج مثبتی نیز در بطن خود داشته باشد. در واقع برخی از محققان معتقدند که ابتلا به آن می‌تواند به افراد کمک کند تا به خودآگاهی دست پیدا کنند.

برای یادگیری بیشتر مقاله پاکسازی ذهن را نیز بخوانید!

انواع افسردگی

منظور اکثر مردم وقتی در مورد افسردگی صحبت می‌کنند، افسردگی تک قطبی است. یعنی حالتی که در آن فرد بی‌وقفه گرفتار غم و اندوه، بی‌تفاوتی، ناامیدی و از دست دادن انرژی است. دوره‌های شدید افسردگی، افراد مبتلا به اختلال دوقطبی را نیز درگیر می‌کنند. در این حالت افراد مدام بین دو قطب اصلی خلقی خود در نوسان هستند.

انواع افسردگی

نوع دیگری از افسردگی پس از تولد یک نوزاد ایجاد می‌شود. این مورد می‌تواند باعث نوسانات خلقی یا گریه‌های مداوم در روزها یا هفته‌های بعد از زایمان شود که اصطلاحاً به آن بیبی بلوز (baby blues) می‌گویند.

هنگامی که این واکنش‌ها شدیدتر و طولانی‌تر باشند، به آن افسردگی پس از زایمان گفته می‌شود. وضعیتی که نیاز به درمان دارد زیرا می‌تواند در توانایی والدین برای مراقبت از نوزاد خود اختلال ایجاد کند.

افسردگی همچنین می‌تواند به صورت فصلی نیز رخ دهد. به خصوص در ماه‌های زمستانی که نور خورشید کم می‌شود. این اختلال اغلب با قرار گرفتن روزانه در معرض انواع خاصی از نور مصنوعی بهبود می‌یابد. افسردگی حتی در بین کودکان و نوجوانان هم بسیار شایع است و نیاز به درمان دارد چرا که ممکن است در روند رشد آنها مشکل ایجاد کند.

برای یادگیری بیشتر مقاله: مثبت اندیشی چیست؟ راهکار، فواید و تکنیک مثبت اندیشی را نیز مطالعه کنید.

افسردگی و خودکشی

بسیاری از خودکشی‌ها با اختلالاتی مانند افسردگی مرتبط هستند. هر چه این اختلال در فرد شدیدتر باشد، خطر اقدام به خودکشی نیز در او بالاتر می‌رود. با این حال خوشبختانه اکثر افراد مبتلا به این اختلال دست به خودکشی نمی‌زنند.

مطالعات نشان می‌دهد که حدود 5 درصد از افراد افسرده ممکن است در مورد خودکشی فکر کنند. تنها درصد کمی از آنها نیز به طور فعال برای پایان دادن به زندگی خود برنامه‌ریزی می‌کنند. واضح‌ترین علامت هشدار دهنده در مورد احتمال خودکشی در یک فرد، صحبت‌های او در مورد تمایل به مردن است.

سخن آخر در مورد افسردگی

افسردگی از جمله اختلالاتی است که در بسیاری از مواقع دست کم گرفته می‌شود اما نباید اینطور باشد. این مشکل می‌تواند بر جنبه‌های مختلفی از زندگی ما و حتی سلامتی جسمانی‌مان تاثیرگذار باشد. پس حتی اگر چند مورد از علائم ابتلا به آن را نیز در خود مشاهده کردید، حتما برای درمان اقدام کنید.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا در بین نشانه‌های افسردگی مواردی را در خود سراغ دارید؟ آیا نکته‌ی دیگری هم وجود دارد که بخواهید به این مطلب اضافه کنید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

منبع:

https://www.psychologytoday.com/us/basics/depression

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

دانلود رایگان کتاب «در محدوده صفر»

نویسنده: دکتر جو ویتالی با مقدمه محمد افلاکی
دریافت کتاب
close-link
دوره های ما دارای گارانتی برگشت پول مادام العمر در صورت عدم رضایت است و زمان گارانتی هم پس از  9 ماه از خرید دوره فعال شده و شرط استفاده از گارانتی این است که در درجه اول تمام تکنیک ها را کاملا آموخته باشید و سپس آنها را در زندگی بکار گرفته باشید و اگر نتیجه ای حاصل نشد پس از راستی آزمایی شروط گارانتی مبلغ 2 برابر پولی که پرداخت کرده اید را به شما باز خواهیم گرداند زیرا ما به دوره خودمان ایمان داریم و باور داریم که نتیجه آن قطعی است و ضمن اینکه به برکت پول و رضایت مشتری هم به شدت معتقدیم💯
close-link