چرا داستان یوسف و زلیخا به نوعی داستان امروز ما هم هست؟

یوسف و زلیخا و داستان آنها چرا به نوعی داستان امروز ما هم هست؟
5/5
فهرست عناوین این مقاله
در کتاب آسمانی قرآن در ابتدای سوره یوسف خداوند این قصه را با عنوان «أَحْسَنَ الْقَصَصِ»: یعنی نیکوترین سرگذشتها برای ما بیان می کند که در آن تعقل کنیم و این سرگذشت مایه عبرت ما گردد و به نظر من، در درون هر کدام از ما یک یوسف صاحب جمالی هست و نیز یک زلیخای هوسران، که اگر به درستی آنها را شناسایی کنیم در این گرداب عالم می توانیم خوشبختی و سعادت این دنیا و هم عاقبت به خیری در آخرت را نصیب خود گردانیم
 
سلام به دلهای پاک شما عزیزان، یکی از بهترین داستانها، داستان حضرت یوسف (ع) است که با توجه به قسمتی از آیه 3 سوره یوسف که میفرماید: نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ هَذَا الْقُرْآنَ، ما بهترین داستان را با وحی کردن این قرآن بر تو می خوانیم، خداوند یکی از بهترین داستانها را برای ما بیان میکند. سوره یوسف سوره ای است که همه مفسرین این سوره را سوره امید می نامند.
در داستان حضرت یوسف (ع) هیچگونه امر و نهی وجود ندارد و پیامهای بسیاری دارد که یکی از بهترین قسمتهایش، مربوط به صحنه ای است که حضرت یوسف (ع) با خواهش نفسانی زلیخا روبرو شد و آن حضرت صحنه را ترک نمودند. در آیه 53 سوره یوسف آن حضرت میفرماید: وَ مَا أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحِيمٌ، من نفس خودم را تبرئه نمیکنم چرا که نفسم مرا به سمت کارهای بد امر میکند، مگر خدا به من رحم کند زیرا خداوند آمرزنده و مهربان است.
خدای مهربان که بسیار رحیم و غفور است حضرت یوسف (ع) را از صحنه گناه جدا نمود. مولانا داستان زندگی ما را چه زیبا میگوید:
صد هزار دام و دانه است ای خدا                            ما چو مرغان حریص بی نوا
            دم به دم ما بسته‌ي دام نويم                                   هر يكي گر باز و سيمرغي شويم
صد هزار دام و دانه در این دنیای پر از آزمایش و خواهشهای نفسانی قرار دارد که اگر ما باز یا سیمرغ و بهترین پرندگان هم باشیم همچنان برای ما یک دام و آزمایش جدیدی وجود دارد. خدایا به ما کمک کن تا دقیقا بتوانیم نقش حضرت یوسف (ع) وجودمان را بیدار کنیم و وقتی خواهش نفس میگوید: دام جدیدی برای شما قرار دارد، هر کدام ما بتوانیم خواهش نفس را رد کنیم و از این دام و دانه ها عبور نماییم و در دام های جدید قرار نگیریم.
 اگر ما بتوانیم از یوسف این جهان و خواهش نفسمان گذر کنیم، به یوسف آفرین یعنی خداوند خواهیم رسید، در واقع همانگونه که زلیخا همه اعتبار و زندگیش را به خاطر حضرت یوسف (ع) از دست داد و چه زیباست که در انتها هم به حضرت یوسف (ع) و هم به یوسف آفرین رسید. اگر ما نیز به خواهش های نفسمان اعتنایی نکنیم، از راه درست به بهترینها خواهیم رسید و این اتفاق با گذر کردن از دام و دانه هایی که خداوند در این جهان هستی به نوعی به عنوان آزمایش برای ما قرار داده است، رخ میدهد.
خداوند با هدف سنجش ارزش و اعتبار خود در پیش ما و اینکه آیا حاضر هستیم سرگرم لذتهای دنیوی شویم یا اینکه با موفقیت از این مراحل عبور میکنیم و به او نزدیک میشویم آزمایشاتی را در زندگیمان قرار میدهد. زمانی که با خداوند همراه میشویم هر چیزی را میتوانیم به دست آوریم چرا که چون که صد آمد نود هم پیش ماست. ما میتوانیم هر روز نقش حضرت یوسف (ع) یا زلیخا را در زندگیمان بازی کنیم و همانند زلیخا خودمان را به پول، مقام، جاه، کبر و غرور و همه رذایل اخلاقی بفروشیم و به نوعی خود فروشی کنیم و شاید هم میتوانیم بسیار بدتر از زلیخا عمل نماییم.
اگر زلیخای زندگیمان هم باشیم و دچار گناه شویم باز هم میتوانیم به رحمت خداوند امیدوار  باشیم. با توجه به آیه 53 سوره زمر که میفرماید: قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ، بگو: ای بندگان من که با ارتکاب گناه بر خود زیاده روی کردید، از رحمت خدا ناامید نشوید، یقیناً خدا همه گناهان شما را می آمرزد؛ زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است. اگر در گناه کردن هم افراط کنیم نباید از رحمت خداوند ناامید نشویم، فقط کافی است که از همه خطاها و خود فروشی هایمان توبه کنیم و به رحمت خداوند متصل شویم. به قول حافظ شاعر عزیز کشورمان:
به رحمت سر زلف تو واثقم ور نه                         کشش چو نبود از آن سو چه سود کوشیدن
خدایا ما را به سمت خودت هدایت بفرما زیرا ما  با کوشش خودمان نمیتوانیم به تو نزدیک شویم و به قول حضرت یوسف (ع) که میگوید: إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي، مگر اینکه خدا به من رحم کند، خدایا به ما رحم کن تا بتوانیم از دام و دانه های این دنیا رها شویم و خودت را به دست آوریم. ما رضای خداوند را میخواهیم زیرا رضای خدا بالاترین چیزی است که ما میتوانیم در جهان هستی داشته باشیم. در این لحظه برای فرج مهدی فاطمه (س)، منجی عالم بشریت با هم دعا میکنیم. اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج، خیلی دوستتان دارم، شاد و پرانرژی باشید، خدا یار و نگهدار شما باشد، یا علی مدد.     
مشاهده ویدئو های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

دانلود رایگان کتاب «در محدوده صفر»

نویسنده: دکتر جو ویتالی با مقدمه محمد افلاکی
دریافت کتاب
close-link
دوره های ما دارای گارانتی برگشت پول مادام العمر در صورت عدم رضایت است و زمان گارانتی هم پس از  9 ماه از خرید دوره فعال شده و شرط استفاده از گارانتی این است که در درجه اول تمام تکنیک ها را کاملا آموخته باشید و سپس آنها را در زندگی بکار گرفته باشید و اگر نتیجه ای حاصل نشد پس از راستی آزمایی شروط گارانتی مبلغ 2 برابر پولی که پرداخت کرده اید را به شما باز خواهیم گرداند زیرا ما به دوره خودمان ایمان داریم و باور داریم که نتیجه آن قطعی است و ضمن اینکه به برکت پول و رضایت مشتری هم به شدت معتقدیم💯
close-link